"Of all the strange "crimes" that human beings have legislated of nothing, "blasphemy" is the most amazing – with "obscenity" and "indecent exposure" fighting it out for the second and third place.”
-Robert Henlein
Fornærmelser har frigjørende kraft. Sex and drugs and rock’n roll, dekadanse, hårreisende barnslighet, smakløshet, dumskap, modighet, opprørstrang, non-konformisme. Alt dette er vesentlige bestandeler i moderne, frie samfunn. Og slik må det være. Frihet innebærer ikke bare frihet til å være kultivert, intelligent, og smakfull. Frihet innebærer også retten til å være usakelig, dum osv.
Mange på denne bloggen benytter seg også av denne friheten, ved å omtale meg som "mobbeoffer" og "bånnslam" i sine kommentarer. Moro det. Men mer alvorlig er det at feige puddinger i misforstått toleranse støtter opp om de aller jævligste og mest undertrykkende kreftene på kloden. Skal vi bøye nakken for alle slags irrasjonelle formyndere, bare fordi de føler seg "fornærmet"?
Progressive krefter har alltid gjort felles front mot undertrykkelse og sensur. Det er det viktig at man gjør nå også. Dette er ikke spørsmål om "respekt" for andre kulturer eller lignende. Det saken gjelder er universelle verdier, hvorav ytringsfrihet er en av de viktigste. Denne friheten må gjelde både dumme og smarte ytringer. (Jfr. f.eks J.S. Mills forsvar for ytringsfriheten i On Liberty)
Ekstremistiske gærninger som blir fornærmet over at en "profet" blir tegnet som en hund fortjener å bli gjort narr av. På samme måte som jeg synes Bush fortjener å bli gjort narr av fordi han ikke godtar homofile ekteskap. Jeg oppfordrer derfor nok en gang til å undertegne på støtteerklæringen til Lars Vilks:
http://www.petitiononline.com/vilks/petition.html
Det er nå også opprettet en gruppe kalt Freedom of speech på Facebook. Join!

Ingen kommentarer In " Bikkjer, feighet og ytringsfrihet "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 19th 2007 at 4:00 pm
Ja, frie ytringer er vi alle for. Og retten til å være dum eller ondskapsfull har alle. Det jeg synes er rart er at endel mennesker bruker slike konflikter som dette til å fordømme en hel rase, verdensdel og religion. Eller forresten, disse menneskene HAR allerede (forhånds)dømt. Det eneste de ønsker er å få en bekreftelse på at deres egenkonstruerte, absurde konspirasjonsteorier stemmer. Disse folka får det til å høres ut som om et massehodet, muslimsk beist står på Europas dørterskel og er klar for å sette hele kontinentet i brann, mens dette i virkeligheten dreier seg om et fåtall ekstreme gærninger med et fundamentalistisk og ravende galt budskap.
De fleste mennesker ønsker nemlig enkelt og greit å leve i fred. Men så lenge man har agitatorer over alt som bruker fritida si på å mane frem kunstige fiendebilder basert på en ekstrem irrasjonell frykt, så blir dessverre proporsjonene litt større enn det virkeligheten skulle tilsi.
Og Hårek: Deg har i hvertfall ikke jeg beskrevet som “bånnslam”. Det var HELT andre personer jeg hadde i tankene. Du virker tvert i mot som en fyr med intelektuell tyngde og god kunnskap. Slike mennesker respekterer jeg. Jeg tror nok at du har en litt annen inngang til spørsmålet rundt ytringsfrihet enn mange andre. Og det er helt fair. Verre er de i blant oss som bruker dette for hva det er verdt, mens agendaen deres egentlig dreier seg om generelt mishag mot “Dem”( dvs. de med annen hudfarge ).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 19th 2007 at 4:10 pm
Eh… Her er jeg faktisk langt på vei enig med deg:-) Tenk det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 19th 2007 at 5:09 pm
Kan jo ikke si at frykten var irrasjonell for Theo van Gogh… og andre. Heller ikke for Selbekk, og nå tror jeg fryktet heller ikke er irrasjonell for Lars Vilks.
Og er det noen her som åpent vil tegne Muhammed for så å sette den på publisert offentlig trykk i undertegnet tilstand? Hvis nei: hvorfor ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 19th 2007 at 9:47 pm
Da var det bare å bite i Facebook-eplet. Freedom of Speech-gruppe er jo en god grunn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 12:19 am
#2 Hårek
Der ser du!
#3 M2M
Irrasjonell frykt dreier seg om noe ganske annet enn konkrete, enkeltstående hendelser som drap og direkte fysiske/psykiske trusler.
Irrasjonell frykt oppstår når noen gjør som du gjør nå. Griper fatt i enkelthendelser og forsøker å konstruere et trusselbilde som rimer dårlig med de faktiske forhold. Men hva gjør man ikke for å holde i hevd sine selvoppfyllende profetier?
—
Nei, jeg ville ikke tegnet Muhammedkarikatur. Jeg ville heller ikke ha gått inn i en kirke og skreket: faen i hælvete! Og jeg ville heller ikke gått bort til en vilt fremmed fyr på gata for å fortelle vedkommende at han er feit.
Skulle jeg gjort disse tingene, så ville jeg i hvertfall fundert lenge og vel på HVORFOR jeg ville gjøre det. Rett og slett reflektert over hva slike ytringer skal være godt for. De funderingene og refleksjonene kan jeg ikke med min beste vilje se at hverken Vilks eller Selbekk har foretatt. Og jeg tviler egentlig på om du tar deg bryet også. Av og til kan det være greit å skrape overflaten, så man kan skaffe seg litt substans og reflektere over sitt eget syn. Og ikke bare( for å foreta en lett omskriving av Helen Kellers ord ): Turn your face away from the sun, and you will always see the shadow.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 10:29 pm
#5 Du sier “Irrasjonell frykt dreier seg om noe ganske annet enn konkrete, enkeltstående hendelser som drap og direkte fysiske/psykiske trusler.”
- Ja, nettopp, det var det som var poenget mitt, etter at du hevdet at diees _enkelt hendelsene_ skaper irrasjonell frykt. De skaper rasjonell frykt for “utsatte mennesker”. Og det er jo nettopp rekken av enkelthendelser som viser hva man eventuelt kan frykte om man – hvis man etc… Frykten som er ønsket skapt manifesterer seg jo gjennom enkelthendelser som 9/11, The van Gogh, politikeren i Nederland som jeg ikke husker navnet på i øyeblikket, Ayaan Hirsi Ali, Salman Rushdie, Selbekk, Lars Vilks +++ Det er ikke lenger noe å kimse av, og det er ikke irrasjonelt. Du kan gjerne kalle det “å gripe fatt i enkelthendelser” men det svekker tvert imot ikke poenget
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 11:05 pm
…det er jo ikke så enkelt å være krim-forfatter heller om dagen… Jørgen Misser er en av flere som er truet med å lide samme skjebne som van Gogh
http://www.document.n...
..men la oss ikke henge oss opp i enkelthendelser…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 9:44 am
#6,7 M2M
Vel,vel. Å gripe fatt i enkelthendelser for DERETTER å konstruere sin egen lille konspirasjonsteori, det kan skape irrasjonell frykt. Der du, og andre i samme leir, ser demoner og spøkelser på høylys dag, der ser vi andre selvstendige og tenkende mennesker.
Min konklusjon på drapet på Van Gogh, og truslene mot Vilks/Selbekk: Dette er det noen ytterst få gærninger på ville veier som står bak, og er IKKE representativt for de som tilfeldigvis måtte tilhøre samme rase, nasjonalitet,kjønn eller religion som gjerningsmennene.
For å trekke en paralell:
Min konklusjon på barnedrapene i Kristiansand for noen år tilbake: Dette var det et par gærninger på ville veier som sto bak, og er IKKE representativt for de som tilfeldigvis måtte tilhøre samme rase, nasjonalitet, kjønn eller religion som gjerningsmennene.
Jeg KUNNE ha brukt den saken til å opprette et skremmebilde og negativt syn på alle individer som er hjemmehørende i Kristiansand. Jeg KUNNE ha brukt saken til å fortelle om frykten jeg føler hver gang jeg møter en mannsperson fra Kristiansand. Jeg KUNNE ha brukt saken til å fortelle om at fremtiden ser mørk ut ettersom det har flyttet så mange mannspersoner fra Kristiansand til Oslo-området.
Men jeg gjør jo ikke det. Fordi jeg ikke lar meg styre av irrasjonalitet. Det overlater jeg til de som har selvoppfyllende profetier som sin mest tidkrevende hobby.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 1:29 pm
#7 m2m
Ja, document.no og Hans Rustad er fine kilder for objektivitet og seriøs informasjon. De har selvfølgelig ingen agenda(nope!). Var det ikke Rustad som tegnet et bilde av Norge som muslimsk med sharia-lovgivning om 50 år hvis “dem opprettholder fødselstempoet og familiegjenforeningstempoet pr. i dag”?
Mens du er i gang, så kan du like gjerne slenge opp noen linker fra vigrid.no også. Det blir hipp som happ…….
Og enkelthendelser kan vi godt henge oss opp i. Den berømmelige “ambulanse-saken” fra Sofienberg-parken MÅ jo bety at ALLE ambulanse-sjåfører er kapable rasister, ikke sant? For ikke å snakke om at både Willoch, Hårek og andre Høyre-folk med stor sannsynlighet deler de tvers igjennom rasistiske uttalelsene til deres partifelle Fiskerstrand i Oslo.
For all del, la oss fortsette å henge oss opp i enkelthendelser. På den måten kan vi forenkle og forsimple et fragmentert, uoversiktelig og komplisert bilde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 1:39 pm
Vær snill å ikke sett meg i samme bås som Willoch…
Om document.no: mulig de kan karakteriseres som noe monomane, men det betyr ikke at det de linker til er feil. Det er en del skumle tendenser, som vi ikke må finne oss i, eller la oss skremme av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 3:29 pm
# 9,5 Hårek
“Vær snill og ikke sett meg i samme bås som Willoch…”
—
Der ser du selv hvordan det kan gå. Jeg fant ÈN fellesnevner mellom deg og Willoch. Dere er begge medlem av partiet Høyre. Men vil denne enkeltstående likheten måtte bety at du og Willoch deler syn på (alle) andre områder? Om Palestina eller miljøpolitikk f.eks.? For å svare selv: Nei.
Hadde jeg svart ja på slike spørsmål så hadde jeg ytt både deg og Willoch stor urettferdighet. Jeg hadde også konkludert snevert og lite rasjonelt.
Jeg har fått med meg at vi lever i en verden hvor overskrifter med fete typer, tabloidisering og overforenkling ser ut til å være manges mantra. Jeg tror dette er mye av kjernen i de konklusjonene som de irrasjonelle frykt-sprederne i blant oss bruker for å spre sine ord. Det er beklagelig at de som skriker høyest tar mest plass.
—
Off The record: Hadde håpet at du ville funnet det mer beklemmende å bli satt i bås med Fiskarstrand, enn med hedersmannen og den svært inteligente Willoch. Men okei, det er en annen skål….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 4:57 pm
Morten nr 9 – dokument.no har jo vel aldri hevdet at de ikke har en agenda. Skulle jo bare mangle at de ikke hadde det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2007 at 1:16 pm
Morten T, – å insinuere at islamismen er som en konspirasjonsteori å regne viser at du like godt kan slenge med noen linker til al Qaida og andre lignende – det blir hipp som happ…
Og å gjøre alle enkelthendelser (drapene, terroraksjonene, truslene) til noen man ikke bør henge seg opp i sier meg at du egentlig er en skap-islamist i Morten T`s klær.
Og tenk å sette Hårek i samme bås som Willoch, frekt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 8:39 am
#12 m2m
Nok en gang: I respekt for den voksne leser så velger jeg å avstå fra å kommentere sludderet.
Hold deg til oppskrifter på smoothies og vafler! Resten har du rett og slett ikke pipling på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 6th 2007 at 5:20 pm
Islamismen er jo ingen konspirasjonsteori selv om du gjerne vil vinkle det dit hen gang på gang, og å uskyldiggjøre “enkelthendelser” og ta dem ut av sin sammenheng, Morten T – og politisk islam blir jo heller ikke mindre politisk islam selv om jeg er god til å lage vafler og smoothies.
Go` elg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 7th 2007 at 4:42 pm
Anbefaler Morten T til å registrere sin egen blogg siden han har så mye han skulle ha sagt hele tiden…
Hittil har han i løpet av noen år bare surfet rundt på bloggene som en tema-torpederer og en saklighets-punkterer. Og hver gang det er snakk om ytringsfrihet og religion blander han alltid inn (hudfarge) i parateser for å røre ved en rasisme som ikke finnes i temaet som blir tatt opp.
Dagens agurk går til Morten T.
Hilsen Bloggerinnens fanklubb
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 23rd 2007 at 1:23 pm
#15,5 gjest m2m
Hold deg til fanklubbsysler. Det er sikkert en twentyfourseven-jobb.
Godt gjort å ikke ta meg på sak, men gjennom patroniserende meldinger. Slike meldinger får meg bare til å forstå at jeg har oppnådd noe. Når folk med høyreradikale sympatier blir sinna og skuffa, da blir jeg glad!
Takk for agurken. Må den spises?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende